Przedszkole Publiczne Przedszkole w Przedborowej
ROCZNY PLAN PRACYPUBLICZNE PRZEDSZKOLE W PRZEDBOROWEJNA ROK SZKOLNY 2024/2025
Spis treści
Wstęp
Podstawa prawna
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2024/2025
2.2 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025
2.3 Zadania wynikające z realizacji Standardów Ochrony Małoletnich
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
3.2 Organizacja imprez i uroczystości, dni nietypowych
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
3.4 Zespoły zadaniowe
3.5 Przydział zadań dodatkowym pracownikom
Członkowie Rady Pedagogicznej
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2024/2025
- wnioski sformułowane na posiedzeniu Rady Pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców względem przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
Podstawa prawna
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2024/2025
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Przedszkola Publiczne Przedszkole w Przedborowej w roku szkolnym 2023/2024
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
- Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
- Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2024/2025
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 (w zakresie dotyczącym przedszkoli):
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
2.2 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym | listopad | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna Józefa |
2. | Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku | wrzesień | Krężołek-Kowalska ZofiaCzyżewska RenataBerdowicz Sylwia |
3. | Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru. Utrwalenie zasady nieodłączania się od grupy | wrzesień | Krężołek-Kowalska ZofiaCzyżewska RenataBerdowicz Sylwia |
4. | Organizacja spotkania z higienistką stomatologiczną/pielęgniarką | październik | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna JózefaCzyżewska Renata |
5. | Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne | cały rok | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna JózefaCzyżewska RenataKatarzyna ŁukaBerdowicz Sylwia |
6. | Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik | cały rok | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna JózefaCzyżewska RenataKatarzyna ŁukaBerdowicz Sylwia |
7. | Kampania “Jedz owoce i warzywa” | cały rok | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna JózefaCzyżewska RenataKatarzyna ŁukaBerdowicz Sylwia |
Oczekiwane rezultaty
- Zwiększenie zainteresowania dzieci aktywnym wypoczynkiem poprzez spacery i wycieczki.
- Wprowadzenie dzieci w różnorodne formy aktywności fizycznej.
- Nauczanie zasad zdrowej rywalizacji sportowej.
- Pomoc dzieciom w radzeniu sobie z porażkami.
- Rozwijanie umiejętności współpracy zespołowej podczas aktywności ruchowej.
- Wzmacnianie umiejętności pokonywania własnych ograniczeń przez dzieci.
- Nauczanie technik rozładowywania stresu i emocji poprzez ruch.
- Edukowanie dzieci w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
- Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych, w tym picia wody zamiast słodzonych napojów oraz jedzenia warzyw i owoców.
- Zachęcanie dzieci do unikania niezdrowych przekąsek.
- Kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych
- Budowanie zainteresowania sportem i aktywnością fizyczną.
- Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach.
- Wzmacnianie zaufania do służb mundurowych oraz znajomości numerów alarmowych.
- Uczenie dzieci radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozpoznawania i przewidywania potencjalnych niebezpieczeństw.
Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | Przygotowanie przez nauczyciela wraz z dziećmi zestawu norm obowiązujących w przedszkolu, który zostanie nazwany kodeksem przedszkolnym. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali oraz przekazanie informacji rodzicom o jego istnieniu. Zachęcanie dzieci do przestrzegania zasad oraz rozwijanie ich umiejętności samoregulacji. | wrzesień | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna JózefaCzyżewska RenataKatarzyna ŁukaBerdowicz Sylwia |
2. | Zasad przestrzegam, więc mandatów się nie boję – spotkanie z policjantem | styczeń | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna JózefaCzyżewska RenataKatarzyna ŁukaBerdowicz Sylwia |
3. | Po co istnieją prawa i obowiązki? – Dzień praw Dziecka | listopad | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna Józefa |
4. | Wigilia w naszym regionie- organizacja wspólnego spotkania dla dzieci i rodziców, przygotowanie i próbowanie tradycyjnych potraw wigilijnych | grudzień | Nauczyciele grup |
5. | Zapoznanie dzieci z legendami i historiami związanymi z regionem | maj | Nauczyciele grup |
6. | Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym “Piękna Nasza Polska Cała” | maj | Nauczyciele grup |
7. | Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy | maj | Nauczyciele grup |
8. | Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego. | listopad | Krężołek-Kowalska ZofiaStyrna Józefa |
9. | Promowanie idei wolontariatu w przedszkolu | grudzieńluty | Nauczyciele grup |
10. | Obchody ”Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości bycia przedszkolakiem | wrzesień | Nauczyciele grup |
11. | Jestem dyżurnym- ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz i zadań do realizacji | cały rok | Nauczyciele grup |
12. | Preorientacja zawodowa – spotkanie z żołnierzem | marzec | Krężołek-Kowalska Zofia |
13. | Przeprowadzenie próbnej ewakuacji — wdrażanie dzieci do właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia | wrzesień | Dyrektor |
Oczekiwane rezultaty
- Angażowanie rodziców w życie przedszkola.
- Uświadamianie dzieciom, że Polska jest częścią Unii Europejskiej.
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.
- Zapoznawanie dzieci z życiem ludzi w różnych krajach Europy.
- Budowanie poczucia przynależności do wspólnoty europejskiej.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci kulturami innych europejskich krajów.
- Poszerzanie wiedzy o wybranych krajach Europy.
- Przybliżanie dzieciom historii Polski.
- Zaznajamianie z tradycjami charakterystycznymi dla regionu, z którego pochodzimy.
- Rozwijanie kluczowych kompetencji dzieci, w tym kompetencji obywatelskich.
- Wzmacnianie wiary dzieci we własne możliwości.
- Zdobywanie i poszerzanie wiedzy na temat praw dziecka.
- Nabywanie umiejętności dyskutowania, słuchania innych oraz dokonywania wyborów.
- Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć.
- Nauka rozumienia potrzeb i trudności innych.
- Poznawanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej u dzieci.
- Nauka rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn) oraz nazywania symboli związanych z regionami Polski.
- Rozwijanie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w domu, przedszkolu oraz na placu zabaw.
- Nauka odpowiednich zachowań w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu oraz zdobywanie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozpoznawanie i przewidywanie niebezpieczeństw.
- Kształtowanie postawy zaufania wobec policji i straży pożarnej oraz znajomość numerów alarmowych.
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | Kiermasz charytatywny | grudzień | Nauczyciele grup |
2. | Dzień kolorowych skarpetek – każdy z nas jest inny. Oswajanie z tematyką niepełnosprawności. | marzec | Nauczyciele grup |
3. | Przygotowanie kartek świątecznych dla podopiecznych Domu Seniora | grudzień | Berdowicz Sylwia |
4. | Prowadzenie zajęć, dla wszystkich grup z psychologiem przedszkolnym, wspierających rozwój emocjonalny dzieci przedszkolnych. | cały rok | Nauczyciele specjaliści |
5. | Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. | ||
6. | Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną” | ||
7. | Przeanalizowanie aktualnych wyzwań wychowawczych występujących w różnych grupach wiekowych, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami oraz na posiedzeniach rady pedagogicznej w celu ustalenia działań zapobiegawczych i interwencyjnych. | ||
8. | Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godzin z nauczycielem” | ||
9. | Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem | ||
10. | Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi | ||
11. | Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:- planowanie pracy,- prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych,- organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami,- podsumowanie wyników pracy. | ||
12. | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu ws. ppp tj.:-bieżąca praca z dzieckiem-zajęcia rozwijające uzdolnienia-zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym;-zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (w razie potrzeby)-porady i konsultacje | ||
13. | Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. | ||
14. | Opracowanie programu adaptacji dla dzieci, które rozpoczynają uczęszczanie do przedszkola | ||
15. | “Zabawy z emocjami” – cykl zajęć z psychologiem dla dzieci w poszczególnych grupach | ||
16. | “Uczymy się być przyjaciółmi – zajęcia o radzeniu sobie z agresją” – cykl zajęć dla dzieci o tym, czym jest agresja i jak sobie z a radzić | ||
17. | Warszawy z psychologiem dla rodziców np. o agresji wśród dzieci | ||
18. | Wzmacnianie dobrostanu nauczycieli w przedszkolu poprzez wzajemne wsparcie, zajęcia pokazowe, WDN | ||
19. | Stworzenie wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. | ||
20. | Opracowanie systemu motywacyjnego w grupie. | ||
21. | Dostarczanie dzieciom literackich wzorów osób dobrych i szlachetnych, poszukiwanie takich osób w swoim otoczeniu | ||
22. | Organizowanie zajęć TUS | ||
23. | Zbiórka charytatywna dla schroniska — uwrażliwianie dzieci na krzywdę zwierząt | ||
24. | “Zwierzęta tez czują” – Organizacja zajęć dotyczących dobrego traktowania zwierząt | ||
25. | Organizacja otoczenia dzieci ze SPE | ||
26. | Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną — wsparcie psychologa/ pedagoga specjalnego |
Oczekiwane rezultaty
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu
- Tworzenie systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego odpowiadającego na potrzeby dzieci
- Nauczanie radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Rozwijanie kompetencji emocjonalnych dzieci
- Zwiększanie świadomości edukacyjnej rodziców
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców
- Lepsze zrozumienie potencjału rozwojowego i edukacyjnego dziecka
- Budowanie pewności siebie u dzieci
- Wprowadzanie do tematyki niepełnosprawności
- Kształtowanie umiejętności przyjmowania przez dzieci perspektywy innych ludzi
- Rozwinięcie umiejętności zachowania się w określonej sytuacji społecznej w sposób empatyczny
- Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie rozumienia potrzeb i trudności innych osób
- Doskonalenie umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej
- Redukowanie zachowań agresywnych w przedszkolu
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli dotyczących doskonalenia umiejętności metodycznych związanych z efektywnym wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania. | ||
2. | Bezpieczne korzystanie z Internetu „Dzień bezpiecznego Internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. | ||
3. | Przedstawienie nauczycielom zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, tworzenie bazy stron internetowych oraz aplikacji z bezpiecznymi treściami dla dzieci przedszkolnych | ||
4. | Korzystanie z zasobów dostępnych na stronach internetowych Rady Europejskiej https://www.consilium.europa.eu/pl/documents-publications/educational-resources-teach-learn-play/ | ||
5. | Promowanie dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa online. Opracowanie kodeksu postępowania w sieci dla dzieci | ||
6. | Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci, przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, Korzystanie z aplikacji dla przedszkoli np. Inso | ||
7. | Korzystanie z narzędzi opierających się na sztucznej inteligencji do tworzenia materiałów dydaktycznych |
Oczekiwane rezultaty
- Podniesienie świadomości dzieci na temat potencjalnych zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.
- Zwiększenie świadomości dzieci na temat szkodliwych skutków nadmiernej ekspozycji na Internet i gry komputerowe.
- Opracowanie listy bezpiecznych stron internetowych dla przedszkolaków.
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | Prowadzenie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania | ||
2. | Wprowadzenie zajęć wykorzystujących założenia “Dziecięcej matematyki” E. Gruszczyk- Kolczyńskiej | ||
3. | Organizacja wycieczek do miejsc związanych z nauką np…… | ||
4. | Organizacja Tygodnia Eksperymentów | ||
5. | Mały naukowiec – prezentacja przygotowanych przez dzieci i rodziców eksperymentów naukowych z określonej dziedziny | ||
6. | Tworzenie kącików przyrody w salach przedszkolnych | ||
7. | Dzień Polskiego naukowca – prezentacja najciekawszych postaci polskiej nauki | ||
8. | Poszerzenie oferty proponowanych dzieciom zabawek o mozaiki geometryczne, liczmany, układanki i gry logiczne | ||
9. | Zapewnienie dzieciom możliwości angażowania się w zabawy matematyczne, takie jak zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, gry ruchowe oraz eksperymenty. | ||
10. | Organizowanie w salach kącików matematycznych | ||
11. | Organizowanie w salach kącików przyrodniczych | ||
12. | Organizowanie wycieczek do miejsc związanych z przyrodą np. ogród botaniczny/kwiaciarnia | ||
13. | Organizowanie wycieczek do Gospodarstwa agroturystycznego | ||
14. | Wycieczka na łąkę — poznanie ekosystemu | ||
15. | Zaangażowanie rodziców w wykonanie zielnika z dziećmi | ||
16. | Zrobienie ogródka przedszkolnego — sadzenie roślin i warzyw | ||
17. | Zorganizowanie konkursu przyrodniczego np. “Przyjaciel przyrody” Bliżej Przedszkola | ||
18. | Regularne spacery i wycieczki mające na celu obserwacje przyrody | ||
19. | Preorientacja zawodowa — spotkanie z leśniczym/ogrodnikiem |
Oczekiwane rezultaty
- Poszerzanie wiedzy matematycznej i przyrodniczej oraz rozwijanie gotowości szkolnej.
- Zwiększenie zainteresowania dzieci światem przyrody.
- Kształtowanie właściwych postaw i zachowań w celu rozwijania przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt.
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | “Rodzice w przedszkolu” – zachęcanie rodziców do przedstawienia dzieciom swojej pracy | ||
2. | Moja mama/mój tata — prezentacja zawodów wykonywanych przez rodziców | ||
3. | Kim będę w przyszłości? – prezentacja marzeń dziecięcych związanych z wykonywanym zawodem | ||
4. | Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów-preorientacja zawodowa | ||
5. | Planowanie i realizowanie wycieczek mających na celu poznawanie różnych zawodów | ||
6. | “Moje Hobby”- Danie dzieciom okazji do dzielenia się swoimi zainteresowaniami, pasjami i hobby oraz opowiadania o sobie przed grupą rówieśników. | ||
7. | Tworzenie tematycznych kącików związanych z różnymi zawodami – umożliwianie dzieciom eksperymentowania z przyborami i narzędziami, używając ich zgodnie z przeznaczeniem oraz w sposób twórczy | ||
8. | Nawiązanie współpracy z bliskimi pracodawcami |
Oczekiwane rezultaty
- Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz zwiększenie zaangażowania rodziców w proces edukacyjny.
- Uświadamianie korzyści wynikających z pracy.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się przed grupą.
- Wprowadzenie dzieci w świat różnych zawodów.
- Kształtowanie motywacji do podejmowania działań.
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego
Lp. | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1. | Udoskonalenie sposobów komunikacji z dziećmi i rodzicami z zagranicy | ||
2. | Dzielenia się doświadczeniami z pedagogami, którzy mieli już kontakt z uczniami z innych kultur | ||
3. | Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich. | ||
4. | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci cudzoziemskich | ||
5. | Wykorzystanie książek do rozwijania u dzieci z doświadczeniem migracyjnym poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej | ||
6. | Organizacja zajęć dydaktycznych mających na celu naukę i utrwalenie języka polskiego. |
Oczekiwane rezultaty
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
- Uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców.
- Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.
2.3 Zadania wynikające z realizacji Standardów Ochrony Małoletnich
- Opracowanie tablic informacyjnych/gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących obowiązujących Standardów Ochrony Małoletnich.
- Przygotowanie gazetek ściennych dla dzieci dotyczących radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.
- Nawiązanie współpracy z organizacjami udzielającymi pomocy osobom krzywdzonym.
- Organizacja szkoleń dla nauczycieli dotyczących reagowania w sytuacji podejrzenia o krzywdzenie dziecka.
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
- Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
- Korzystanie z bazy konkursów na stronach: https://blizejprzedszkola.pl/konkursy https://konkursydladzieci.eu/
- Udział w Plebiscycie Edukacyjnym organizowanym przez Dziennik Polski
- Organizacja konkursów:Konkurs Jesiennego Ludzika – październikKorale Pani Jesieni – konkurs na najbardziej oryginalną jesienną biżuterięPrzegląd piosenki patriotycznej – listopadNajpiękniejsza ozdoba choinkowa – rodzinny konkurs grudzieńMarzanna śliczna panna – konkurs na najpiękniejszą ekologiczną MarzannęPisanki, kraszanki, malowane jajka – przegląd rodzinnych koszyków wielkanocnychPolska mój dom – rodzinny konkurs plastyczny na stworzenie najciekawszego kolażuMoja miejscowość – konkurs plastyczny promujący Małe Ojczyzny
3.2 Organizacja imprez i uroczystości, dni nietypowych
Wrzesień
- 30.09 – Dzień Chłopaka
- 20.09 – Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka
- 28.09 – Światowy Dzień Jabłka
Październik
- 3.10 – Dzień Kasztana
- 10.10 – Dzień Gier Planszowych
Listopad
- 20.11 – Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
- 3.11 – Dzień Kanapki
- 25.11 – Dzień Pluszowego Misia
Grudzień
- 6.12 – Mikołajki
- 24.12 – Wigilia
Styczeń
- 29.01 – Międzynarodowy Dzień Puzzli
Luty
- 9.02 – Dzień Pizzy
- 17.02 – Światowy Dzień Kota
- 26.02 – Dzień Dinozaura
Marzec
- 8.03 – Dzień Kobiet
- 12.03 – Dzień matematyki
- 21.03 – Pierwszy Dzień Wiosny
- 22.03 – Światowy Dzień wody
Kwiecień
- 2.04 – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci
- 4.04 – Dzień Marchewki
- 22.04 – Dzień Ziemi
Maj
- 4.05 – Międzynarodowy Dzień Strażaka
- 8.05 – Dzień Bibliotekarza i Bibliotek
- 20.05 – Światowy Dzień Pszczół
Czerwiec
- 1.06 – Dzień Dziecka
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Lp. | Instytucje | Osoby odpowiedzialne | Termin |
1. | Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) | ||
2. | Policja | ||
3. | Straż pożarna | ||
4. | Ratownicy medyczni | ||
5. | Straż miejska | ||
6. | Szkoła Podstawowa | ||
7. | Szkoła Językowa | ||
8. | Lokalne firmy | ||
9. | Lokalne media – promocja przedszkola | ||
10. | Leśniczy/Ogrodnik |
3.4 Zespoły zadaniowe
Nazwa zespołu | Osoby odpowiedzialne |
Zespół ds. statutu,modyfikacji regulaminów i procedur | |
Zespół ds. zmian w prawie oświatowym | |
Zespół ds. współpracy z organizacjami publicznymi (policja, straż miejska, straż pożarna, organizacje charytatywne) | |
Zespół ds. rekrutacji | |
Zespół ds. zakładowego funduszu socjalnego | |
Zespół ds. pomocy psychologiczno, pedagogicznej | |
Zespół ds. organizacji uroczystości, konkursów wewnętrznych | |
Zespół ds. planu rocznego | |
Zespół ds WWR | |
Zespół ds. wdrażania zmian | |
Zespół ds WDN |
3.5 Przydział zadań dodatkowym pracownikom
Lp. | Zadanie dodatkowe | Imię i nazwisko pracownika |
1. | Aktualizacja strony internetowej/social media | Berdowicz Sylwia |
2. | Koordynator konkursów zewnętrznych/ projektów | Katarzyna ŁukaBerdowicz Sylwia |
3. | Zdjęcia | Dyrektor |
4. | Pedagogizacja rodziców | Berdowicz Sylwia |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ………………… z dnia ……………….
Członkowie Rady Pedagogicznej
Członkowie Rady Pedagogicznej | Podpis |
Krężołek-Kowalska Zofia | |
Pieróg Renata | |
Mróz Angelika | |
Styrna Józefa | |
Czyżewska Renata | |
Katarzyna Łuka | |
Berdowicz Sylwia |